Příběhy dětí

Naše bezplatná právní poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám dětí a jejich rodinám.

Přinášíme vám příběhy některých z nich. David a Dominik jsou bratři, kteří oba mají poruchu ADHD. Přestože projevy dětí se syndromem hyperaktivity mohou být často pro jejich okolí náročné, má smysl s nimi pracovat v běžném kolektivu a nevyčleňovat je z přirozených sociálních kontaktů. Že lze takové děti dobře integrovat do běžné školy tak, aby to bylo prospěšné pro obě strany, ukazuje právě jejich příklad. Společným úsilím rodiny, školy a přímé pomoci Spoluškoly se dnes starší syn Dominik bezproblémově vzdělává na druhém stupni základní školy a mladší Davídek po prvotních peripetiích navštěvuje svou spádovou mateřskou školu. Celý příběh si můžete přečíst zde.

Dalším příkladem je příběh Michala s těžkým postižením, který navštěvoval speciální základní školu. Ta v souvislosti s omezením podpůrných opatření ve speciálních školách od ledna 2020 odmítla Michalovi poskytovat i podporu, na kterou měl nadále nárok. I tady pomáhala poradna Spoluškoly po celou dobu řešit problémy chlapce a jeho rodiny. Celý příběh najdete zde.

S čím se setkávají děti, které potřebují podporu ve vzdělávání, si přečtěte v našich dalších příbězích.

Eliščin příběh: Když rozhoduje lidskost

Eliščin příběh: Když rozhoduje lidskost

Elišce je dvanáct let. Od malička byla jiná. Ne tak, že by to okolí hned poznalo – spíš jako by jí svět běžel v jiném rytmu. Její maminka si už od narození všímala drobných signálů, které lékaři dlouho nebrali vážně. Až v roce a půl přišla první velká krize: Eliška přestala jíst. Trpěla těžkou poruchou příjmu potravy, byla hospitalizována, a rodina se ocitla na pokraji sil. Tehdy se poprvé začalo mluvit o mozkové atrofii. Diagnóza dětského autismu přišla až o několik let později.

číst více
Jako máma i jako asistentka pedagoga vím, jak je moje práce přínosná

Jako máma i jako asistentka pedagoga vím, jak je moje práce přínosná

Rozhovor s Lenkou, která pracuje jako asistentka pedagoga na jedné pražské základní škole a jejím synem Štěpánem, jenž měl přiznaného asistenta pro první rok školní docházky. Lenka se k práci asistentky pedagoga rozhodla z důvodu potřeby nižšího pracovního úvazku, když se stala Štěpánovou maminkou, kterého má v náhradní rodinné péči. Jaká je práce asistenta pedagoga přímo z jejího pohledu a také z pohledu dítěte?

číst více
Speciální škola v Ostravě skvěle zvládá Ládíkův atypický autismus, maminka má ale obavu ohledně střední školy

Speciální škola v Ostravě skvěle zvládá Ládíkův atypický autismus, maminka má ale obavu ohledně střední školy

Jedenáctiletý Ládík je veselý kluk, který si rád hraje s kamarády a moc rád chodí i do školy. Jeho příběh ale nebyl vždy jednoduchý. Když mu byly zhruba tři roky začal vykazovat určité odchylky ve vývoji. Maminka Katka si všimla, že nekomunikuje jako ostatní děti a má potíže zapojit se do běžných činností. Po několika vyšetřeních byl Ládíkovi diagnostikován atypický autismus a lehké mentální postižení. Tato diagnóza s sebou přinesla řadu výzev, především v oblasti vzdělávání.

číst více
Dostane Lukášek ve školce šanci?

Dostane Lukášek ve školce šanci?

V Praze jsou dlouhodobě problémy s kapacitami mateřských škol. Ale i když dítě po třetím roce do předškolního vzdělávání přijmou ve vaší spádové oblasti, ještě nemusíte mít vyhráno. Pokud má totiž nějaké zdravotní omezení a potřebuje v některém ohledu speciální přístup, asistenta pedagoga nebo jiné podpůrné opatření, můžete se setkat ještě dnes se snahou o jeho vyloučení z prostředí běžné mateřské školky.

číst více