Poradna
Potřebuje vaše dítě pomoc ve škole, protože nezvládá výuku?
Má vaše dítě dys, ADHD, fyzické či mentální postižení nebo jakékoliv jiné vzdělávací znevýhodnění?
Zajímají vás práva a povinnosti zranitelných dětí ve vzdělávání?
Naše bezplatná právní poradna pomáhá lépe se orientovat v právech i povinnostech dětí a dalších aktérů ve vzdělávání. Nejčastěji řešíme: (ne)přijetí do školy z důvodů znevýhodnění dítěte, nastavení podpůrných opatření a jejich financování, spolupráci s PPP/SPC a mnoho dalšího. Pokud si nejste jistí, jestli vám můžeme pomoci s vaším problémem, podívejte se do standardů naší poradny sem.
Své dotazy můžete posílat na poradna@spoluskola.cz. Na uvedeném emailu se vašim dotazům budou věnovat naše právničky.
Poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám rodičů, resp. dětí. Patří mezi ně i bratři David a Dominik, kteří mají oba poruchu ADHD. Přestože projevy dětí se syndromem hyperaktivity bývají pro jejich okolí náročné, má smysl s nimi pracovat v běžném kolektivu a nevyčleňovat je z přirozených sociálních kontaktů. Právě díky společnému úsilí rodiny, školy a Spoluškoly se dnes starší Dominik vzdělává na druhém stupni základní školy a mladší Davídek po prvotních peripetiích navštěvuje svou spádovou mateřskou školu. Jejich příběh si můžete přečíst zde.
Dalším příkladem je příběh Michala s těžkým postižením, který navštěvoval speciální základní školu. Škola v souvislosti s omezením podpůrných opatření ve speciálních školách od ledna 2020 odmítla chlapci poskytovat i podporu, na kterou měl nadále nárok. I zde pomáhala poradna Spoluškoly po celou dobu řešit problémy chlapce i jeho rodičů. Příběh Michala si můžete přečíst zde.
Standardy služeb naší bezplatné právní poradny najdete zde. Odesláním e-mailové zprávy Spoluškole souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Se zásadami jejich zpracování se můžete seznámit zde.
Ptáte se nás
Ptáte se nás: Může žák ukončit základní školu po 9 letech, i když nezískal základní vzdělání?
Dcera půjde v září do 9. třídy, ale už dvakrát propadla. Lidé mi říkají, že do školy už chodit nemusí, protože jí bude 15. Je to pravda?
Ptáte se nás: Může mateřská škola odmítnout dítě se speciálními potřebami z letního provozu?
Blíží se prázdniny a s nimi i otázky ohledně letního provozu mateřských škol. Může školka odmítnout dítě se speciálními vzdělávacími potřebami jen proto, že vyžaduje podporu? Jaká pravidla platí pro docházku o prázdninách a kdy už jde o diskriminaci?
Ptáte se nás: Jak řešit studijní problémy a zdravotní obtíže dcery na střední škole?
Studentka měla na základní škole výborný prospěch. Kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu (úzkosti, migrény, školní fobie) má nyní velké absence a nemůže dokončit studium. Škola jí umožnila vyšší absenci, individuální plán a konzultace. Studentka trpí depresemi a není schopna školu fyzicky navštěvovat. Rodiče zvažují přerušení studia, obávají se však, že dcera přijde o šanci maturovat.
Mgr. Veronika Doležilová
〉〉〉
Mgr. Veronika Doležilová působila na Ministerstvu zahraničních věcí a na Úřadu vlády. Byla členkou rozkladové komise ministra vnitra v azylovém řízení po celou dobu existence komise. Externě působila také na katedře právních disciplín a veřejné správy Metropolitní univerzity Praha. Spolupracuje s několika nevládními organizacemi či s nakladatelstvím Wolters Kluwer.
╳
Mgr. Marta Ptáčková
〉〉〉
Mgr. Marta Ptáčková působí jako samostatná advokátka, přičemž se specializuje na rodinné, občanské a trestní právo. Dříve pracovala v občanské poradně, kde se na ni obraceli lidé hledající poradenství v oblasti práva. Školská legislativa je její srdeční záležitostí.
╳
JUDr. Jana Kratěnová
〉〉〉
JUDr. Jana Kratěnová působí jako interní právnička ve vědecké instituci. Ve svém volném čase spolupracuje s neziskovými organizacemi, které pomáhají dětem se zdravotním nebo vzdělávacím znevýhodněním. Věnuje se tu především právu sociálního zabezpečení, školské legislativě a slaďování práce a péče o takto znevýhodněné děti.
╳