Senát má začátkem července rozhodnout o osudu tzv. velké novely školského zákona. Ta přináší klíčové změny pro pro 2 miliony dětí a 170 000 učitelů. Státní rozpočet má například nově financovat psychology a speciální pedagogy, kteří pomáhají dětem zvládat úzkosti, deprese nebo problémy s učením. Jen na ZŠ jich působí přes 1600 a bez novely budou muset skončit. Sociální pedagogové mají zase pomoci se snížením šikany nebo předčasnými odchody ze základního vzdělávání. Novela počítá také s podporou dětí ze znevýhodněného prostředí nebo dětí s odlišným mateřským jazykem. Kromě toho zavádí metodickou pomoc začínajícím učitelům a mnoho dalšího.
Spoluškola se přidává k dalším třem desítkám organizací a apeluje na senátory, aby novelu schválili – otveřená výzva Senátu zde.
Cílem novely je především:
- Zajistit financování školních psychologů a speciálních pedagogů na základních
školách ze státního rozpočtu. Finanční podpora z evropských fondů končí. Naopak
potřeba odborné podpory ve školách roste: 40 % školáků vykazuje známky deprese
a 30 % úzkosti, 16 % náctiletých se závažně sebepoškozuje a počet dětských
sebevražedných pokusů dramaticky roste. - Ukotvit pozici sociálních pedagogů ve školách. V posledních třech letech řešilo
šikanu 57 % základních a 63 % středních škol. Každoročně navíc téměř 4 000 dětí
nedokončí základní školu. Sociální pedagogové řeší tyto problémy včas a pomáhají
tím nejen dětem, ale i učitelům a rodičům. - Udržet podporu pro žáky ze znevýhodněného prostředí. Financování doučování,
podpůrných pozic a dalších opatření z evropských fondů končí v srpnu 2025. Přitom
přináší jasné výsledky – zvyšuje docházku a školní úspěšnost dětí, které by jinak
propadly systémem. - Systémově podpořit provázející učitele. Každý rok se na přípravě budoucích učitelů
podílí přes 3 500 provázejících učitelů. Bez jejich podpory, kterou terén již 2 roky
pilotuje, nelze zajistit kvalitní přípravu nových pedagogů – tedy ani řešit nedostatek
učitelů ve školách. - Rozšířit nárok na jazykovou přípravu pro děti s nedostatečnou znalostí češtiny. To
se týká tisíců českých dětí, které dlouhodobě žily v zahraničí nebo doma mluví jiným
jazykem. Bez jazykové podpory mají výrazně horší šanci uspět ve škole i ve
společnosti. - Podpořit další potřebné změny ve vzdělávání. Patří mezi ně zavedení duálního
vzdělávání, modernizace maturitní zkoušky (včetně profilové práce), kratší programy
na VOŠ podle potřeb trhu práce či systémová podpora školských poradenských
zařízení. Tyto změny zvýší kvalitu i dostupnost vzdělávání.
Pokud novela nebude schválena, bude to mít zásadní negativní dopady na celé naše
školství:
- Zanikne 1 648 pozic pro školní psychology a speciální pedagogy na základních
školách. - Téměř 300 sociálních pedagogů přijde o financování.
- Více než 100 000 dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, se speciálními
vzdělávacími potřebami a nadáním se nedostane potřebné pomoci. To povede
k vyšší míře předčasných odchodů ze vzdělávání, zvýší se náklady na sociální
systém, bude stagnovat ekonomika a růst HDP. - Tisíce dětí s jazykovou bariérou nedosáhnou na jazykové vzdělávání v češtině.
- Přes 3 500 provázejících učitelů zůstane bez podpory, čímž bude negativně
ovlivněna příprava tisíců budoucích učitelů. - Zastaví se inovace ve středním a vyšším odborném školství, neboť nebude možné
zavést duální vzdělávání, provést inovace v maturitních zkouškách, zavést nové
programy a realizovat další klíčové změny. - Ve velké části škol dojde ke kolapsu financí, neboť nebudou mít prostředky na
pokrytí podpůrných pozic a další podporu svých žáků. Navíc nedávno projednávané
zpřísnění udělování odkladů povinné školní docházky může bez této novely
způsobit základním školám potíže, protože nebudou mít odborné pozice a další
nástroje pro nastavení adekvátní podpory žáků prvních ročníků.