Spoluškola, nevládní organizace poskytující bezplatné právní poradenství rodičům v oblasti školského práva, nepodporuje změnu v chystaném návrhu školského zákona o dalším pedagogickém pracovníkovi coby podpůrném opatření.
Do této kategorie spadají učitel (další učitel), psycholog a speciální pedagog. Ti byli dosud přiznáváni žákům jako podpůrné opatření. Ministerstvo školství nyní navrhuje financovat psychologa a speciálního pedagoga plošně ze zdrojů samotných škol a již je neposkytovat jako podpůrné opatření. Jedná se v podstatě o stejný princip jako v případě tzv. parametrizace asistentů pedagoga, od které MŠMT ale formálně v létě 2024 upustilo.
Co je podle Spoluškoly špatně?
- Podpůrné opatření je individuální nárok dítěte, který nelze pokrýt plošným opatřením. Ministerstvo školství nemůže nahrazovat plnění individuálních potřeb znevýhodněných dětí plošným opatřením.
- Plošné financování není schopno pokrýt všechny individuální potřeby.
Podle Kanceláře veřejného ochránce práv se po roce 2020 ve speciálních školách více než zdvojnásobil počet dětí, které přešly na domácí vzdělávání. Ve speciálních školách se zvýšilo využívání podpůrného opatření učitel o více než 200 %, právě kvůli zavedení tzv. parametrizace asistentů pedagoga ve speciálním školství. Příčinou, podle KVOP, může být právě nedostatečná možnost jejich podpory přímo ve školách.